maandag 10 april 2017

Kuikentjes haken

Zo vlak voor Pasen heb ik nog wat kuikentjes gehaakt. Ze zijn erg schattig, snel klaar en leuk om cadeau te doen.

Ik haakte 2 grote kuikens, het patroon heb ik ooit op internet gevonden maar ik kan niet meer terug vinden waar het vandaan kwam, het is van Amilovers. Een kuiken zit nu voor mijn raam, de ander is een cadeautje en zit binnenkort, als verassing, bij iemand in een paasmandje.



De jongens hebben op school een paasontbijt waarbij ieder kind dan een ontbijt voor een ander kind maakt, uiteraard in een mooi versierde doos. Het leek ons leuk om er dan een klein kuikentje in te stoppen als verassing. Daarvoor vond ik deze kuikens wel iets te groot, maar het model vind ik wel erg leuk, daarom heb ik er zelf een patroontje van gemaakt voor ieni-mini kuikentjes. Ze zijn klein en snel klaar. Het patroon vindt je hieronder.




De kuikentjes zijn gehaakt met katoen en haaknaald 2,5.
Je begint aan de onderkant van het kuiken met geel, maak een magische ring.
Toer 1: 6v in de ring
Toer 2: 2v in elke v (12)
Toer 3: 2v in elke 2e v (18)
Toer 4-6: 18v
Toer 7: haak elke 2e en 3e samen, (12)
Toer 8: haak elke 3e en 4e samen (9)
Toer 9: *1v in de 1e v, 2v in de 2e v, 2v in de 3e v*, 3x (15)
Toer 10-11: 15v
Toer 12: haak elke 4e en 5e samen (12) vul het kuikentje op
Toer 13: haak elke 1e en 2e samen (6) hecht al en sluit de opening.

Vleugeltje, met geel, 2x
Haak 3 lossen, zorg ervoor dat je voor de opzetlus nog een stukje draad overhoud.
Haak 1v in de 2e losse vanaf de haaknaald, haak 1 v in de laatste losse, hecht af en laat een stukje draad over.
Haal beide draden door een stopnaald. De vleugeltjes komen aan de zijkanten in het nekje, steek de naald op de plaats waar het vleugeltje moet komen, stevig aantrekken en de draad nog een paar keer door het kuikentje heen steken.

Borduur met oranje een snaveltje en met zwart 2 oogjes.

Het halve eitje,
Begin met gebroken wit, maak een magische ring.
Toer 1: 6v in de ring
Toer 2: 2v in elke v (12)
Toer 3: 2v in elke 2e v (18)
Toer 4-6: 18v
Toer 7: *hv, 2 hst in de vlg steek, hv* 6x, hecht af en werk de draad weg.

Het strikje haakte ik met een dunnere draad en haaknaald 2, anders werd het te groot.
Maak een magische ring en haak daarin: *3 l, 2 st, 3 l, hv* 2x, hecht af en laat een stukje draad over. Trek de ring dicht en wikkel 1 draadje strak om het midden, leg een knoopje in de draadjes en naai het strikje op het hoofd van het kuikentje, op dezelfde manier als de vleugeltjes.


Dit patroon is uitsluitend bedoeld voor eigen gebruik.
Het is niet toegestaan om het patroon te verkopen.



3 opmerkingen:

  1. Geweldig leuk, patroon goed en duidelijk beschreven !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schattig patroontje en duidelijk beschreven Top

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel voor dit mooie en lieve patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen