maandag 30 oktober 2017

Color block vest

Zo'n 2 jaar geleden haakte ik deze poncho en ik heb em nooit gedragen.... Dus heb ik de poncho helemaal uitgehaald en van de garen een color block vest gehaakt. En ja, het vest draag ik wel :-)

Hieronder zal ik beschrijven hoe ik het vest gemaakt heb. Ik heb er geen exact telpatroon van. Dus mocht je ook zo'n vest willen maken, kun je je eigen creativiteit erin kwijt qua kleur en blokken verdeling.

Materiaal:
Royal acrylgaren in 3 kleuren (Zeeman)
Haaknaalden nummer 4, 5 en 6
Steekmarkeerders
Grote knoop of meerdere knopen

Dit patroon is voor mijn maat (M), wil je de maat aanpassen maak dan een proeflapje, reken uit hoeveel steken je nodig hebt. De formule van het patroon blijft verder hetzelfde, alleen de aantallen moet je dan aanpassen aan je eigen maat.

Voor dit vest wordt eerst het pand gehaakt, van onder af tot de oksels. Dan worden de mouwen gehaakt en vervolgens worden deze aan het pand gehaakt en wordt het vest verder afgehaakt.
Door de kleurblokken zijn er veel draadjes af te werken, tip om deze gelijk weg te werken als de laatste rij van een kleurblok af is, dat werkt prettiger en scheelt minder afwerken aan het eind.
Het eerste stokje van een rij wordt vervangen door 3 lossen.

Eerst heb ik het patroon op ruitjespapier getekend/ingekleurd, daarbij was elk blokje 5x5cm. De mijne was 20 blokjes breed en 14 blokjes hoog. Dit raster heb ik ingekleurd in de kleurblokken zoals ik ze mooi vond.
Maak een proeflapje en reken uit hoeveel steken en rijen elk blokje is. Bij mij waren 2 blokjes 10 cm breed en 1 blokje 4 rijen hoog. Deze maten heb ik in het patroon geschreven.

Haak het pand van onderkant tot oksels volgens het patroon. Gebruik voor de lossenketting haaknaald 6 en werk daarna verder met haaknaald 5.
Mijn pand was 102 cm breed, dat zijn 132 stokjes breed. Voor de hoogte heb ik 56 rijen in het patroon gehaakt en daarna nog 2 rijen rood.
Het pand wordt in heen en weer gaande rijen gehaakt, daardoor kon ik de bolletjes van alle kleuren eraan laten zitten, zolang ik met een kleurblok bezig was.


Let er wel op dat de kleurwisselingen aan de binnenkant zitten. Tip: hang een steekmarkeerder aan de buitenkant dan weet je zeker wat de goede kant is.


Laat aan het eind van het pand de rode draad aan het pand zitten, hier wordt straks mee verder gehaakt. Leg het pand even weg en ga verder met de mouwen.

Voor de mouwen ook een patroontekening maken. Deze was 6 blokjes breed en 11 blokjes hoog. Gebruik voor de lossenketting haaknaald 6 en werk daarna verder met haaknaald 5. De mouwen waren 45 stokjes breed en 46 toeren lang.
Haak de mouwen in heen en weer gaande toeren volgens het patroon, haak dan nog 2 rijen rood, waarbij in de eerste rij rood 1 steek gemeerderd wordt om op 46 steken uit te komen.
De mouwen dubbelvouwen met de goed kant naar binnen, haak met haaknaald 4 met vasten de naad dicht.

Tel op het pand de plaats van de mouwen af, 25 steken vanaf de zijkant, en markeer deze. Haak de mouwen met 16 vasten aan het pand vast, zorg hierbij dat de naad aan de onderkant zit.

Nu wordt de bovenkant van het vest afgehaakt, in heen en weer gaande rijen. Werk verder met de rode draad die nog aan het pand zit.
Toer 1: 25 st, bij de overgang van de mouw/lijf de laatste steken van het vasthaken van de mouw aan het lijf samenhaken, om gaten te voorkomen. Dus haak 1 steek van het lijfje (waar ook een vaste in zit) samen met 1 steek van de mouw (waar ook een vaste in zit), 30 st rondom de mouw, weer 2 steken samen haken, zie hierboven, 50 st langs het lijf, 2 steken samen haken, 30 st rondom de mouw, 2 steken samen haken, 25 st (164)
Toer 2: 164 st
Toer 3-4: stokjes haken, bij elke rij 4 keer minderen, mooi verdeeld over de rij (156)
Toer 5-12: stokjes haken, bij elke rij 6 keer minderen, mooi verdeeld over de rij (108)
Toer 12-16: stokjes haken, bij elke rij 8 keer minderen, mooi verdeeld over de rij (76)
Toer 17: eerste 2 stokjes samenhaken, stokjes haken, 6 keer minderen, mooi verdeeld over de rij, de laatste 2 stokjes samen haken (68) hecht af.

Haak nog een rand vasten langs de voorpanden en de halsrand. Hecht af en werk alle draadjes weg.

Bepaal waar de knoop (knopen) moet(en) komen en naai deze vast, haak aan het andere pand een lusjes van lossen.

Dit patroon is uitsluitend bedoeld voor eigen gebruik.
Het is niet toegestaan om het patroon te verkopen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten