zondag 23 december 2018

Wintervest haken

Voor de winter wilde ik een lekker warm vest haken. Op zoek naar patronen vond ik vanalles maar niet iets wat ik precies wilde. Daarbij moet je voor veel patronen de juiste garen en haaknaald hebben anders komt het niet uit en/of moet je het patroon aanpassen. Dus heb ik zelf maar iets bedacht. En het is een leuk vest geworden. Hieronder heb ik beschreven hoe ik het vest gemaakt heb.

Dit patroon is hoe ik het vest gemaakt heb, op mijn maat (M), het is niet echt een patroon, maar meer een beschrijving hoe je zelf een vest kunt maken. Het patroon is makkelijk naar je eigen wens aan te passen.

Voor dit vest wordt eerst het pand gehaakt, van onder af tot de oksels. Dan worden de voorpanden en het achterpand afzonderlijk verder gehaakt. De brede boorden worden aan de voorpanden gehaakt. De mouwen worden los gehaakt en dan in het vest gehaakt of genaaid.

De keerlossen tellen niet als steek. Deze zijn alleen bedoeld om voldoende hoogte te krijgen, elke rij start met een hst. Dit vond ik zelf mooier.

Het vest wordt gehaakt met een haaknaald die groter is dan op het etiket van de wol aangegeven staat, daardoor valt het wat soepeler en is het vest niet zo stug. Ik gebruikte Royal van Zeeman met haaknaald 7

Voor de breedte van het vest moet je even meten wat jij mooi vindt. Ik wilde hele brede boorden aan het vest maken, daarom heb ik het vest minder breed gemaakt.
Meet hoe breed het vest moet zijn, rondom, zodat de randen elkaar weer raken, of in mijn geval elkaar juist niet raken, dus dat er ruimte over blijft.

Ik heb gekozen voor hakend opzetten omdat ik dat er mooi uit vind zien en het is wat rekbaarder dan met lossen starten. Natuurlijk kun je ook met lossen starten, neem dan voor de lossen een haaknaald groter en haak ze losjes.

Rij 1: 104* hst hakend opzetten. (*of op welk aantal jij uitkomt) 1 losse, keren (nb. De losse telt niet als steek)
Rij 2- lengte: 104 hst, 1 losse, keren
Herhaal rij 2 tot het vest tot de oksels komt. Hierbij kun je zelf bepalen hoe lang het moet zijn.

Nu worden de voorpanden en het achterpand afzonderlijk verder gehaakt. Meet hoe hoog de armsgaten moeten worden en bereken hoeveel rijen je daarvoor nog moet haken. Bepaal waar de zijkanten met de armsgaten moeten komen.
Vouw hiervoor het gehaakte stuk over elkaar, als vest. Bij mij liet ik ruimte tussen de voorpanden omdat ik brede boorden wil maken. Je kunt de voorpanden ook op elkaar aan laten sluiten. Tel nu hoeveel steken de voorpanden en het achterpand moeten zijn. Zorg ervoor dat dit wel in verhouding is, dus de beide voorpanden moeten evenveel steken breed zijn.

Haak nu eerst het eerste voorpand, op dezelfde manier als het eerste stuk van het vest. Bij de rand heb ik bij de laatste toeren wat geminderd zodat er bredere hals opening ontstaat.
Bijvoorbeeld, mijn voorpand was 21 rijen hoog, bij de laatste 18 rijen heb ik om de rij de eerste 2 steken aan de voorkant samengehaakt. Dus in totaal 9 minderingen over het hele stuk. Dit kun je natuurlijk aanpassen aan je eigen voorkeur.

Als het voorpand af is, hecht je af. Hecht opnieuw aan in de steek naast het voorpand en haak het achterpand. Op dezelfde manier als het eerste stuk van het vest.

Als deze af is, af hechten en opnieuw aanhechten in de steek naast het achterpand. Haak nog een voorpand, volgens de beschrijving hierboven.

Als alle 3 de panden af zijn de schoudernaden dichthaken, of dicht naaien.


Voor de boord aan de goede kant van het vest bij de onderpunt aanhechten.

Rij 1: Haak nu halve stokjes helemaal langs de rand van het vest, dus eerst langs de voorkant, via de hals en via de andere voorkant weer naar beneden. Er zijn geen steken omdat je langs de zijkanten van de rijen haakt, steek de haaknaald in op willekeurige plekken, zorg ervoor dat de steken gelijkmatig verdeeld zijn. 1 losse, keren
Rij 2: halve stokjes haken over alle steken, 1 losse, keren.
Herhaal rij 2 tot de boord breed genoeg is.
Bij een brede boord gaat de rand bij de hals rechtop staan, deze kun je dan omslaan waardoor je een kraag krijgt.

De mouwen worden in de rondte gehaakt maar wel in rijen, op die manier heb je in de mouwen hetzelfde patroon als het vest zelf. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de mouwen rond te haken.
Start weer met hakend opzetten. (of start met lossen zie boven) Neem zoveel steken dat het ruim om de polsen past. Bij mij was dat 32 hst.
Rij 1: 32 hst hakend opzetten, hv in de 1e steek, 1 losse, keren
Rij 2: 32 hst, hv in de 1e steek, 1 losse, keren
Herhaal rij 2 tot de mouw tot de oksel komt. Omdat de armen naar boven toe dikker worden moet je in een aantal rijen een keer 1 steek meerderen.
Wil je dit niet dan kun je ook met een bredere mouw starten, meet dan rondom de bovenarm en neem dat als maat voor het opzetten.

Het voorbeeld van mijn vest:
Rij 1-12: 32 hst
Rij 13: 1 keer meerderen (33)
Rij 14-16: 33 hst.
De rijen 13-16 heb ik nog 9 keer herhaald, is 42 hst.

Je kunt de bovenkant van de mouwen recht maken, dan moeten ze nog wat langer gemaakt worden, op dezelfde manier. Maar voor dit vest wilde ik schuine bovenkanten aan de mouwen maken.
Dus de overige rijen worden niet meer gesloten.
Haak verder in rijen en minder bij elke rij de 1e 2 hst en de laatste 2 hst.
Voorbeeld van mijn vest:
Rij 1: 2 hst samenhaken, 38 hst, 2 hst samenhaken (40)
Rij 2: 2 hst samenhaken, 36 hst, 2 hst samenhaken (38)
Etc. tot rij 17: 8 hst

Haak of naai de mouwen in de armsgaten en het vest is klaar!


 





9 opmerkingen:

  1. Mooi ! Bedankt voor de tips, ik ga ze zeker gebruiken. Het idee van de halve stokjes is ook leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoeveel bollen heb je gebruiktvoor dit vest?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ongeveer 7 bollen, ik had er 8 gekocht en heb er nog 1 hele en wat restjes over.

      Verwijderen
  3. Ik wil het vest haken met haaknld 5 met de wol van de zeeman en rechte mouwen haken zal dat gaan lukken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal zeker lukken, het haakwerk wordt wat strakker dus het aantal steken dat ik beschreven heb komen dan niet overeen. Voor het juiste aantal steken is het zoiezo handig om te kijken wat jou goed past qua maat. Rechte mouwen kan ook prima, je haakt dan gewoon hele toeren zoals het begin van de mouw, dit doe je tot de mouw lang genoeg is, kwestie van passen en meten, hou er wel rekening mee dat de schouder van het vest iets afzakt, dus stop op tijd anders wordt de mouw te lang.

      Verwijderen
    2. Kan dit ook met garen van100% katoen ?

      Verwijderen
    3. Dat kan, katoen is volgens mij dunner dus je hebt meer garen nodig en het vest zal wat zwaarder worden.

      Verwijderen
  4. Hoeveel royal van zeeman heb ge gebruikt aub ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O sorry zie het net staan .

    BeantwoordenVerwijderen